Post
autor: zriel » 11 sty 2009, 18:04
W ciągu 4 lat architektura układów graficznych zmieniła się znacząco.A wprowadzenie tzw. zunifikowanych shaderów w ogóle zmieniło sposób działania i budowy kart graficznych.O ile karty z układami ATI z serii X jeszcze były kompatybilne z układami NVIDII-podobna architektura:osobne vertex i pixel shadery oraz wielopotokowa jednostka MTU,to począwszy od układów z serii HD czyli wprowadzenia zunifikowanych shaderów układy ATI i NVIDII przestały być podobne pod względem architektury.U NVIDII teoretycznie są zunifikowane shadery ale układy tej firmy posiadają osobne potoki renderujące tzw. ROP,natomiast ułady ATI posiadają w pełni uniwersalne i programowalne jdnostki przetwarzania strumieniowego które realizują wszystkie funkcje związane z obliczaniem,renderowaniem oraz nakładaniem dodatkowych efektów graficznych.Ponieważ większość gier jest robiona pod kątem optymalnej współpracy z układami NVIDII posiadacze kart z układami ATI są zmuszeni do grania z wadliwymi efektami graficznymi lub czekania na pojawienie się łatek usuwających problemy z ich kartami.Jeśli masz kartę graficzną z układem ATI z serii HD zainstaluj sobie wspomniane przeze mnie Far Cry 2 a zobaczysz przebarwienia tekstur przypominające artefakty i kupę innych błędów,po instalacji odpowiedniej łatki te problemy znikną.Poczytaj też trochę fora w sieci a zobaczysz że bez problemowe granie w GTA 4 bez łatki pod ATI jest praktycznie niemożliwe.I chodzi mi tu tylko o nowe tytuły oferujące dużo zaawansowanych efektów graficznych i korzystające z DX 10-10.1
Apropos Chiefteca i Modecoma przeczytaj jeszcze raz co napisałem w poprzednim poście na ten temat.