[Dyskusja]Seria Fallout
Fallout
Kod: Zaznacz cały
Fallout jest nieoficjalnym sequelem gry wydanej w 1987 roku, znanej chyba każdemu fanowi cRPG - Wasteland. Akacja osadzona została w świecie zniszczonym przez wielką atomową wojnę. Cała rozwinięta cywilizacja została niemal zmieciona z powierzchni planety, a te niedobitki, które przeżyły zmuszone są żyć w całkowicie zrujnowanym świecie pełnym mutantów i niebezpiecznego promieniowania. Jedynymi bezpiecznymi miejscami, gdzie tworzą się większe osady i skupiska ludzkie są piwnice, groty, schrony i tym podobne miejsca. W jednym z takich miejsc, schronie 13 wyrósł również nasz bohater. Cała społeczność tzw. vaultu żyła w spokoju, aż do dnia, w którym zepsuł się chip odpowiedzialny za produkcję czystej wody. Istnienie wszystkich mieszkańców zostało zagrożone, a my zostaliśmy wybrani do wyjścia na powierzchnię i odnalezienia nowego chipa. Czeka nas niesamowita podróż po apokaliptycznym świecie, wiele siedlisk ludzkich do zwiedzenia, wiele walk, ogólnie wszystko to co jest kwintesencją gatunku cRPG.
Kod: Zaznacz cały
Fallout 2 jest grą cRPG której fabuła rozgrywa się w postapokaliptycznym świecie po wojnie jądrowej. Gracz wciela się postać Wybrańca, bezpośredniego potomka Mieszkańca Schronu, bohatera z pierwszej części gry. Starszyzna wioski wybrała cię abyś nosił święty Kombinezon ze Schronu, będący symbolem przywództwa. Najpierw trzeba jednak udowodnić swoim ludziom, że dokonali słusznego wyboru, a następnie wyruszyć w poszukiwaniu pomocy w dzikie odstępy zniszczonego świata. Jeżeli naprawdę jesteś Wybrańcem, to będziesz w stanie samotnie udowodnić swoje pokrewieństwo do Mieszkańca Schronui odzyskać swe dziedzictwo. Wśród wielu cudów opisanych na świętych pożółkłych stronach Poradnika Przetrwania dla Mieszkańców Schronu wymieniony jest Generator Systemu Cudownej Krainy (Garden of Eden Creation Kit), który ma posiadać moc zamienienia martwej pustyni w kwitnący raj. Poradnik twierdzi, że każdy schron posiadał jeden z takich zestawów. Problemu nie stanowią wyczerpujące się zapasy, a chorujące dzieci, zdychające braminy oraz płowiejące pola - ogólnie nadchodząca zagłada wioski. Musisz znaleźć Schron nr. 13, ten sam, który twoi przodkowie musieli opuścić 80 lat temu, aby zdobyć technologię, która pozwoli na przeżycie twojemu plemieniu.
Kod: Zaznacz cały
Strategiczna wersja jednej z najpopularniejszych serii cRPG – Fallout, ponownie przenosi nas do postapokaliptycznego świata przyszłości. Tym razem zostajemy członkiem Brotherhood of Steel, technologicznie zaawansowanego ugrupowania dążącego do odbudowania zniszczonego wojną jądrową świata. Zadaniem gracza jest odnalezienie dawno zapomnianych technologii, które umożliwią pokonanie niebezpiecznych wrogów.
Do celu prowadzą nas kolejne misje składające się z konkretnie wyznaczonych zadań, które trzeba wykonać wykorzystując nasze taktyczne umiejętności. W kampanii przeznaczonej dla jednego gracza można kontrolować drużynę składającą się nawet z sześciu postaci, którą następnie można wykorzystać w rozgrywce sieciowej dla wielu graczy. Poszczególni członkowie drużyny podnoszą swoje umiejętności i zyskują nowe cechy dzięki doświadczeniu nabieranemu na polach bitwy.
Do dyspozycji mamy duży wybór broni, począwszy od pistoletów aż po wyrzutnie rakiet, dzięki którym zmieciemy z powierzchni ziemi naszych wrogów. W dodatku walka nie jest ograniczona wyłącznie do piechoty, gdyż członkowie drużyny mogą używać uzbrojonych pojazdów, zarówno małych jednoosobowych jeepów, jak i sześcioosobowych transportowców opancerzonych. Pojazdy mogą służyć również jako magazyny ekwipunku. Rozgrywka multiplayer przeznaczona jest dla maksimum 18. graczy, którzy łącznie mogą kontrolować 36. członków drużyny.
Kod: Zaznacz cały
Fallout 3 to kolejna odsłona kultowej serii z gatunku cRPG, zapoczątkowanej w 1997 roku. Opracowaniem niniejszej części cyklu zajęli się twórcy gry The Elder Scrolls IV: Oblivion, wykorzystując jej ulepszony silnik. Aczkolwiek przykładowo system animacji i efektów świetlnych zaprojektowano od podstaw.
Grać można z wykorzystaniem perspektywy FPP lub TPP, ale niezależnie od wybranej kamery wysoka jakość oprawy wizualnej cieszy oko. Developerzy przedstawili nam życie w postnuklearnej rzeczywistości już od chwili narodzin głównego bohatera. Na początku zostajemy zabrani od konającej przy porodzie matki i poddani przez ojca (głos podłożył Liam Neeson) testowi DNA. Wybieramy wtedy swoją płeć, pochodzenie etniczne, unikalne aspekty aparycji etc. Szczególny nacisk został położony na wygląd twarzy, a po zakończonym procesie ojciec zdejmuje maskę i ukazuje swoje oblicze, będące wyraźnie podobne do naszego.
Z kolei tryb kształtowania siedmiu głównych cech protagonisty zaprezentowano w formie lektury specjalnej książeczki dla dzieci, natomiast zapoznawanie się z systemem sterowania przypomina naukę chodzenia. W wieku dziesięciu lat otrzymujemy pistolet-zabawkę na kulki oraz naręczny komputerek Pip-Boy 3000, pozwalający chociażby na podgląd stanu zdrowia, umiejętności i zbioru posiadanych przedmiotów. Dzięki temu urządzeniu słuchamy również stacji radiowych po uprzednim dostrojeniu się do ich częstotliwości. Rozgłośnie serwują nie tylko oryginalną muzykę z lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku, ale także podają istotne informacje (np. odnośnie zadań do wykonania). Nasze przygotowania do wyjścia z Krypty 101 kończą się w wieku lat dziewiętnastu, kiedy ruszamy śladem zbiegłego ojca. Jest to rok 2277.
Statystyki głównego bohatera przedstawiono w formie typowego falloutowego systemu S.P.E.C.I.A.L. (siła, percepcja, wytrzymałość itd.). Dowolne trzy spośród czternastu cech można rozwijać nieco szybciej, niż pozostałe. Egzystencja poza Kryptą 101 jest właściwie walką o przetrwanie. Nie można obejść się bez wody (nierzadko radioaktywnej i tym samym koniecznej do neutralizowania medykamentami), pożywienia oraz rzecz jasna broni (np. rozmaite narzędzia do atakowania na dystans, piła spalinowa, a nawet młot). Używamy jej w ramach systemu walki o nazwie V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System), umożliwiającego w oparciu o punkty akcji m.in. zatrzymanie upływu czasu i namierzanie konkretnych części ciała przeciwnika. Eksplorując wirtualny świat poruszamy się po obszarze nieznacznie mniejszym od tego, który widzieliśmy w Oblivionie. Jest to rejon niegdysiejszej stolicy Stanów Zjednoczonych, więc napotykamy jej charakterystyczne ruiny (chociażby pozostałości Mauzoleum Jeffersona).
Brutalność w Fallout 3 została silnie wyeksponowana. Przykładowo trafiony w głowę wróg żegna się z życiem w asyście rozbryzgującej się na wszystkie strony zawartości czaszki. Sceny tego typu prezentowane są w zwolnionym tempie. Konfrontacje z oponentami nie należą jednak do najłatwiejszych z uwagi na dopracowaną Sztuczną Inteligencję. Wrogowie kryją się za przeszkodami terenowymi, zbierają się w obliczu zagrożenia w trudne do pokonania grupy etc. Warto zauważyć, że trudność walk nie dostosowuje się, tak jak w Oblivionie, do bieżącego stopnia umiejętności protagonisty, więc odwiedzenie niektórych miejsc jest możliwe dopiero po osiągnięciu odpowiedniego progu doświadczenia (ostateczny to dwudziesty).
Developerzy z Bethesda Softworks zaserwowali nam sporą ilość dostępnych zakończeń fabuły. Związane są one naturalnie z podejmowanymi podczas rozgrywki działaniami. W akcji ponownie oglądamy falloutowy system karmy, ewidencjonujący nasze uczynki i wpływający na relacje pomiędzy bohaterem a światem. Ponadto do pomocy możemy zatrudnić najemników, aczkolwiek Fallout 3 jest przede wszystkim grą, skoncentrowaną na jednej postaci.
Fallout
Fallout 2
Fallout Tactics
Fallout 3
źródło: www.gry-online.pl