Kinect FAQ - pytania o które wstydziłeś się zapytać! ;)
Odp: Kinect to sensor laserowy służący do rozpoznawania i śledzenia ruchu ciała człowieka w przestrzeni trójwymiarowej (3D). Został wyprodukowany pierwotnie dla konsoli Xbox 360. Miał premierę w 2010 roku, a jego producentem jest Microsoft.
Zdjęcie przedstawiające sensor Microsoft Kinect:
2. Jak działa Kinect?
Odp: Kinect emituje na całe pomieszczenie wiązkę tysięcy promieni podczerwonych (IR) za pomocą "emitera podczerwieni", a następnie je analizuje przy pomocy "sensora głębokości". W ten sposób może rozpoznawać ruch całego ciała człowieka.
Oto zdjęcia wykonane aparatem fotograficznym potrafiącym fotografować promienie podczerwone emitowane przez sensor Kinect:
3. Czy pomieszczenie, w którym działa Kinect musi być bardzo jasno oświetlone?
Odp: Nie, gdyż Kinect nie rozpoznaje obrazu ze zwykłej kamery RGB tylko za pomocą promieni podczerwonych, a te działają bez problemu nawet w całkowitych ciemnościach. Natomiast intensywne światło słoneczne może w dużym stopniu zakłócać pracę promieni podczerwonych emitowanych przez Kinbecta, dlatego należy ich unikać. Wskazówki dotyczące oświetlenia pokoju znajdziesz pod linkiem [5]
4. Czy Kinect ma problem z rozpoznawaniem ruchów osób czarnoskórych lub ubranych na czarno?
Odp: Nie, na rozpoznawanie ruchów człowieka nie ma wpływu jego kolor skóry lub ubrania. Patrz uzasadnienie w pkt. 3.
5. Jakie części ciała śledzi Kinect?
Odp: Kinect śledzi aż 20 kluczowych punktów (łączeń/stawów) ciała człowieka w przestrzeni trójwymiarowej.
Poniższe zdjęcie przedstawia zaznaczone części ciała śledzone przez Kinecta:
6. Czy Kinect posiada zwykła kamerkę?
Odp: Tak, Kinect posiada również zwykłą kamerę RGB, którą może rejestrować obraz z maksymalną szybkością 30 klatek/sekundę oraz maks. rozdzielczością 1280x960px (im wyższa rozdzielczość tym mniej kl./s). Kamerka RGB nie bierze udziału w rozpoznawaniu ruchu człowieka, natomiast jest najczęściej używana do kręcenia filmików i robienia zdjęć podczas gier, wideokonferencji oraz do nanoszenia rzeczywistych "tekstur" na rozpoznaną postać człowieka. Jest używana częściowo też do identyfikacji gracza podczas automatycznego logowania do swojego profilu.
7. Czy Kinect posiada mikrofon?
Odp:Kinect posiada wbudowane aż 4 mikrofony kierunkowe, tzn. możliwe jest rozpoznawanie kierunku dźwięku z którego on dobiega (kąt rozpoznawania kierunku dźwięku to: 100 stopni na przeciwko sensora, dokładność: +/-10 stopni). Dodatkowo mikrofony umożliwiają redukcję szumów i echa tła. Mikrofony służą do rozpoznawania mowy, wydawania poleceń głosowych (sterowanie interfejsem konsoli, aplikacjami itp.) oraz do nagrywania i przesyłania mowy (np. w wideokomunikatorze).
Oto wszystkie najważniejsze elementy budowy sensora Microsoft Kinect:
8. Czy jest rozpoznawany język polski?
Odp: Niestety zarówno na konsoli Xboxa 360 jak i na systemie Windows, Microsoft jeszcze nie wydał oficjalnej biblioteki umożliwiającej wydawanie poleceń głosowych i rozpoznawanie mowy w naszym języku.
9. Ile kosztuje Kinect?
Odp: Kinect w wersji BOX (z oddzielnym zasilaczem) dla konsoli Xbox 360 kosztuje obecnie ok. 400zł. "Kinect for Windows" kosztuje ok. 900 zł (oficjalna cena 249$), jednak nie miał jeszcze oficjalnej premiery w Polsce (jedyny w tej chwili dystrybutor to sklep ultima.pl [3]). Kinect to domowa wersja sprzętu do motion capture za jedyne 400zł! Wyjaśnienie różnicy w cenach patrz pytanie 14.
10. Jaka jest minimalna i maksymalna odległość rozpoznawania ruchów?
Odp:. Wersja Xboxowa śledzi ruch w odległości od 80 cm do 4m od sensora, natomiast wersja sensora dla PC śledzi ruch od 40cm (jeżeli programista aplikacji włączył tzw. tryb "Near Mode"). Dodatkowo wraz z najnowszą aktualizacją oprogramowania SDK dla Kinecta pod Windowsem, Kinect może śledzić ruch powyżej 4 metrów, jednak im dalej tym te rozpoznawanie jest oczywiście gorsze, aż całkowicie zanika.
Oto schemat porównujący odległość z włączonym trybem "Near Mode" i w normalnym trybie ("Default"):
11. Skoro Kinect śledzi ruch już od 80cm, dlaczego muszę stać/siedzieć w odległości ok. 1,8m od niego aby grać?
Odp: Ponieważ jesteś zbyt wysoki, aby zmieścić się cały w polu widzenia Kinecta Zamiast robic ci wykład z podstaw optyki, zrób mały eksperyment: weź dowolny aparat fotograficzny (np. z komórki) stań przed kimś w odległości 1m kto ma wzrost np. 170cm i spróbuj wykonac zdjęcie całej jego postaci. Prawda że niemożliwe? Dlatego musisz stac w większej odległości niż minimalna odległość jaką rozpoznaje Kinect 80cm, aby Kinect widział całą Twoja postać i mógł ją śledzić!
12. Więc jakie są najlepsze odległości zalecane, aby komfortowo grać?
Odp: Zaleca się, aby jeden gracz był w odległości 1,8 m od Kinecta, gra na dwóch graczy: odległość 2,4 m. Upewnij się, że obszar gry ma co najmniej 1,8 m szerokości i jego szerokość ani długość nie przekracza 3,6 m. Więcej informacji nt. przestrzeni gry znajdziesz pod linkiem [4]
13. Gdzie należy umieścić sensor Kinect?
Odp:Kinect należy umieścić bezpośrednio, centralnie pod TV lub na TV. Sensor działa najlepiej, jeśli znajduje się na wysokości 0,6–1,8 m od podłogi. Najlepiej, jeśli sensor znajduje się nie dalej niż 15 cm powyżej lub poniżej telewizora. Uwaga! W mniejszych pomieszczeniach staraj się ustawiać w odległości mniej więcej 1,8 m od podłogi. Kinect powinien stać minimum 30 cm od najbliższego głośnika. Więcej informacji nt. poprawnego umieszczenia sensora Kinect znajdziesz pod linkami [6] i [7].
14. Czym się różni Kinect dla Xboxa 360 od Kinecta dla Windowsa?
Odp: Wersja dla Windowsa ma krótszy kabel USB oraz na przodzie ma srebrny napis "Kinect". Xboxowa wersja ma napis "Xbox 360" z przodu. Główną różnicą jest możliwość włączenia przez programistów trybu tzw. "Near Mode" w wersji Kinecta dla Windows, wersja dla konsoli Xbox 360 nie umożliwia programistom włączenia tego trybu (więcej info w pytaniu 10.). Pod względem budowy podzespołów Microsoft twierdzi [1], że nie ma różnic. Microsoft twierdzi również że w jakości rozpoznawania i śledzenie również nie ma żadnych różnic [1]. Skąd więc taka ogromna różnica w cenie? (cena patrz pytanie 9.) Xbox dla Windowsa zawiera licencję Microsoftu na pisanie i sprzedawanie komercyjnego oprogramowania dla systemów Windows, natomiast Kinect dla Xboxa 360 takiej licencji nie posiada.
15. Czy można podłączyć Kinecta od Xboxa 360 do zwykłego komputera PC?
Odp: Tak Kinecta od Xboxa 360 można podłączyć do zwykłego PC pod warunkiem, że posiada się dodatkowy zasilacz, a jeżeli nie to można go osobno dokupić. Wersje BOX Kinecta są wyposażone w zasilacz. Kinect sprzedawany w najnowszych zestawach z konsolą Xbox 360 jest bez tego zasilacza.
16. Po co podłączać Kinecta do PC?
Odp: Dobre pytanie, gdyż nie ma obecnie żadnych komercyjnych gier korzystających z Kinecta na PC. Kinect na PC jest używany głównie przez programistów do pisania zaawansowanych aplikacji. Microsoft nawet nie stara się promować Kinecta na PC jako urządzenie do grania, stawia na bardziej profesjonalne rozwiązania jak aplikacje do skanowania obiektów 3D, aplikacje do animacji mimiki twarzy, aplikacje do animacji postaci człowieka, aplikacje sterujące urządzeniami w naturalny sposób przez gesty, prezentacje multimedialne sterowane gestami itp. Zastosowań jest multum i są bardzo innowacyjne, jednak rozwój Kinecta na PC nie idzie głównie w kierunku gier jak to jest w przypadku konsoli Xboxa 360.
17. Czy Kinect się szybko nudzi?
Odp: To dylemat osoby, która zastanawia się nad sensem wydawania ok. 400 zł na to urządzenie. Odpowiedź jest tylko z pozoru trudna. Gdy patrzysz na jakiekolwiek urządzenie tylko stojące na półce to od tego patrzenia ci się szybko nudzi! Kinect to sensor umożliwiający granie w gry na konsoli Xbox 360, więc musisz sam przejrzeć bibliotekę dostępnych gier dla Kinecta i zdecydować które tytuły mogłyby cie zainteresować i ile ich jest. A obecnie ta biblioteka gier jest bardzo obszerna i zróżnicowana gatunkowo (od prostych zręcznościówek, przez gry muzyczne, po wymagające gry sportowe i FPSy). W ten sposób podejmiesz decyzję czy ci się znudzi szybko czy tez nie.
Linki do źródeł:
Kod: Zaznacz cały
[1] http://www.microsoft.com/en-us/kinectforwindows/news/faq.aspx
[2] http://blogs.msdn.com/b/kinectforwindows/archive/2012/01/20/near-mode-what-it-is-and-isn-t.aspx
[3] http://www.ultima.pl/kinect_dla_windows/i12732/
[4] http://support.xbox.com/pl-PL/xbox-360/kinect/kinect-sensor-setup
[5] http://support.xbox.com/pl-PL/xbox-360/kinect/lighting
[6] http://support.xbox.com/pl-PL/xbox-360/kinect/sensor-placement
[7] http://support.xbox.com/pl-PL/xbox-360/kinect/sensor-mounting-options
W sieci krąży wiele bzdur na temat Kinecta, głównie rozpowszechnianych przez osoby, które nigdy nie miały tego urządzenia i praktycznie nic nie wiedzą na jego temat. Ale zawsze ci co najmniej wiedzą na dany temat, to najgłośniej krzyczą - zgodnie z definicją głupoty. Z tego też powodu powstało to opracowanie zagadnień dotyczących Kinecta, gdyż dotychczas nie było równie rzetelnego artykułu dla laików, a nie programistów.
Zakaz kopiowania bez wiedzy i zgody autora tego tematu. Chcesz skopiować tekst? Odezwij się najpierw do mnie.