W tym tygodniu odbyły się ostatnie testy przedsezonowy w których brały udział wszystkie zespoły i już wielkimi krokami zbliża się nowy sezon wyścigów o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Z tej okazji postanowiłem napisać małe „vademecum” o najbliższym sezonie.
Zespoły:
Scuderia Ferrari Marlboro
Samochód – Ferrari F2008
Silnik - Ferrari 056
Kierowcy:
1 - Kimi Räikkönen
2 - Felipe Massa
Kierowca/kierowcy testowi:
Luca Badoer - Marc Gene
BMW Sauber F1 Team
Samochód - BMW F1.08
Silnik- BMW P86/8
Kierowcy:
3 - Nick Heidfeld
4 - Robert Kubica
Kierowca/kierowcy testowi:
Christian Klien - Marko Asmer
ING Renault F1 Team
Samochód - Renault R28
Silnik- Renault RS28
Kierowcy:
5 - Fernando Alonso
6 - Nelson Piquet Jr
Kierowca/kierowcy testowi:
Romain Grosjean - Sakon Yamamoto
AT&T Williams
Samochód - Williams FW30
Silnik- Toyota RVX-08
Kierowcy:
7 - Nico Rosberg
8 - Kazuki Nakajima
Kierowca/kierowcy testowi:
Nico Hulkenberg
Red Bull Racing
Samochód - Red Bull RB4
Silnik- Renault RS28
Kierowcy:
9 - Mark Webber
10- David Coulthard
Kierowca/kierowcy testowi:
Sebastian Buemi
Panasonic Toyota Racing
Samochód - Toyota TF108
Silnik- Toyota RVX-08
Kierowcy:
11 - Jarno Trulli
12 - Timo Glock
Kierowca/kierowcy testowi:
Kamui Kobayashi
Scuderia Toro Rosso
Samochód - Toro Rosso STR02
Silnik- Ferrari 056
Kierowcy:
14 - Sébastien Bourdais
15 - Sebastian Vettel
Kierowca/kierowcy testowi:
Nie wiadomo
Honda Racing F1 Team
Samochód - Honda RA108
Silnik- Honda RA808E
Kierowcy:
16 - Jenson Button
17 - Rubens Barrichello
Kierowca/kierowcy testowi:
Alexander Wurz
Super Aguri F1 Team
Samochód - Super Aguri SA08
Silnik- Honda RA808E
Kierowcy:
18 - Takuma Sato
19 - Anthony Davidson
Kierowca/kierowcy testowi:
Nie wiadomo
Force India Formula One Team
Samochód - Force India VJM01
Silnik- Ferrari 056
Kierowcy:
20 - Adrian Sutil
21 - Giancarlo Fisichella
Kierowca/kierowcy testowi:
Vitantonio Liuzzi
Vodafone McLaren Mercedes
Samochód - McLaren MP4-23
Silnik- Mercedes-Benz FO108U
Kierowcy:
22 - Lewis Hamilton
23 - Heikki Kovalainen
Kierowca/kierowcy testowi:
Pedro de la Rosa
Numery przed nazwiskiem zawodnika są numerami startowymi z jakimi kierowcy, będą startować w tym sezonie. Większość zdjęć pochodzi z prezentacji bolidów na sezon 2008 Super Aguri póki co nie zaprezentowało swojego bolidu. Toro Rosso na początku sezonu będzie jeździł zeszłorocznym bolidem i całkiem możliwe, że nie zmieni się malowanie bolidu.
Jak widać nastąpiło kilka zmian w obsadach zespołów w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najważniejszą zmianą jest oczywiście powrót Fernando Alonso do Renault po rocznym pobycie w Mclarenie, miejsce Fernando zajął dotychczasowy kierowca Renault - Heikki Kovalainen, poza tym z Renault odszedł Giancarlo Fisichella, który przeszedł do Force India, a zastąpił go debiutujący w F1 Nelson Piquet Junior. Kazuki Nakajima zastąpił Alexandra Wurza jako kierowca Williamsa, Wurz jest teraz testerem w Hondzie. Jeśli jestem już przy Hondzie to warto dodać, że do zespołu dołączył Ross Brawn – dawny szef Ferrari. Sébastien Bourdais dołączy do zespołu Scuderia Toro Rosso, w którym zastąpi Vitantonio Liuzziego. Z Toyoty odszedł Ralf Schumacher który teraz będzie się ścigał w DTM (najważniejsza seria wyścigów samochodów turystycznych w Niemczech), Ralfa zastąpił Timo Glock. Tyle o zmianach na stanowiskach kierowców. Dodam jeszcze, że Stefano Domenicali zastąpił Jeana Todta na stanowisku szefa zespołu Ferrari, zmiany nastąpiły także na stanowisku dyrektora technicznego włoskiego teamu, nowym dyrektorem został Aldo Costa.
Kalendarz na sezon 2008:
Lp/Grand Prix/ data
1 GP Australii 2008-03-16
2 GP Malezji 2008-03-23
3 GP Bahrajnu 2008-04-06
4 GP Hiszpanii 2008-04-27
5 GP Turcji 2008-05-11
6 GP Monako 2008-05-25
7 GP Kanady 2008-06-08
8GP Francji 2008-06-22
9 GP Wielkiej Brytanii 2008-07-06
10GP Niemiec 2008-07-20
11GP Węgier 2008-08-03
12 GP Europy * 2008-08-24
13 GP Belgii 2008-09-07
14 GP Włoch 2008-09-14
15 GP Singapuru * 2008-09-28
16 GP Japonii 2008-10-12
17 GP Chin 2008-10-19
18 GP Brazylii 2008-11-02
Zmiany w kalendarzu
Zgodnie z umową pomiędzy torami Hockenheimring i Nürburgring Grand Prix Niemiec odbędzie się na pierwszym z torów.
Grand Prix Europy zostanie zorganizowane na torze ulicznym w Walencji.
Zostanie zorganizowane Grand Prix Singapuru na torze ulicznym, jako pierwsze GP rozgrywane w nocy.
Nie odbędzie się wyścig o Grand Prix USA.
Zamieniono kolejność: Grand Prix Belgii z Grand Prix Włoch oraz Grand Prix Chin z Grand Prix Japonii
Zmiany w regulaminie:
Jak co roku FIA wprowadziła kilka zmian w regulaminie. Postaram się przedstawić te najważniejsze:
Zmiana systemu kwalifikacji:
Tak mają wyglądać kwalifikacje w 2008 roku:
Q1: 20 minut – po którym odpada 6 najwolniejszych zawodników
Q2: 15 minut - po którym odpada kolejnych 6 najwolniejszych na torze
Q3: 10 minut - rywalizuje 10 najlepszych, ten który osiągnie najlepszy czas w niedzielnym wyścigu startuje z Pole Position
Dodatkowo, nie będzie można dotankowywać paliwa przed wyścigiem, czyli zawodnicy startują z taką ilością paliwa z jaką przystępowali do Q3.
Regulacja techniczna:
W tym roku główną zmianą w porównaniu z ubiegłym sezonem jest ujednolicenie ECU (Engine Control Unit w skrócie cała elektronika kontrolująca silnik), które zostaną dostarczone pod marką Microsoft, a ich producentem będzie McLaren Electronic Systems. Celem tej zmiany miało być ograniczenie kosztów i zakazanie elektronicznych systemów, które pomagały prowadzić bolid. Nowe ECU eliminuje z Formuły 1 np. kontrolę trakcji i elektroniczną kontrolę startu.
Poza standardowym ECU, w tym sezonie skrzynia biegów musi wytrzymać cztery weekendy (piątkowe treningi nie są zaliczane do weekendu) podczas których rozgrywane są Grand Prix, za zmianę skrzyni biegów kierowca jest przesuwany o pięć pozycji do tyłu na starcie do wyścigu.
W tym roku pierwsza wymiana silnika (który, tak jak w zeszłym roku musi wytrzymać dwa wyścigi) będzie „gratisowa”, czyli nie będzie wiązała się z przesunięciem o dziesięć pozycji do tyłu na starcie do wyścigu.
Od tego sezonu paliwo, które napędza samochody Formuły 1, musi zawierać 5,75% biokomponentów.
Moje prognozy za rok 2008:
Moim zdaniem układ sił z zeszłego roku się nie zmieni, na czele nadal będą Ferrari i Mclaren, pytanie czy, któryś z tych zespołów zdominuje tegoroczny sezon, czy podobnie jak w ubiegłym sezonie będzie trwać zacięta walka do końca, a rozstrzygnięcie poznamy w ostatnim wyścigu. Ja jako tifosi (fan Ferrari
) chciałbym aby potwierdziła się
ostatnia wypowiedź Nickiego Laudy. Według mnie jeżeli obydwa bolidy tych zespołów dojadą do mety a wcześniej nie zdarzy się coś nieprzewidywanego, to o miejsca na podium będą walczyć kierowcy tych dwóch zespołów. Jako, że pierwsze cztery miejsca pewnie będą przypadać kierowcą Ferrari i Mclarena, reszta zespołów może powalczyć o pozostałe punktowane miejsca. Tutaj rywalizacja również powinna być równie ciekawa co walka o podium, takie teamy jak BMW, Williams, Renault i Red Bull powinny stoczyć dość ciekawą rywalizację. Zespoły te jak na moje w chwili obecnej są na dość porównywalnym poziomie (William, Renault i Red Bull moim zdaniem trochę się poprawiły w stosunku do poprzedniego sezony). W testach przedsezonowych mnie osobiście rozczarowało trochę BMW – zespół który w ubiegłym sezonie zapowiadał zbudowanie samochodu zdolnego rywalizować z Ferrari i Mclarenem, póki co nie zachwyca, poprawili wprawdzie niezawodność i w czasie testów nie mieli jakiś większych problemów technicznych, jednak prędkość ich bolidu nie jest jakaś nadzwyczajna i w pierwszej części sezonu zapowiada się raczej walka o miejsca 4-8 niż o miejsca na podium (no chyba że w testach nie pokazali na co ich stać i swój potencjał mają zamiar zademonstrować dopiero w Australii). Innym zespołem który na razie mnie rozczarowuje jest Honda, mino przybycia do zespołu Rossa Brawna – tego samego, który stworzył potęgę Ferrari, zespół w testach spisywał się słabo, pierwsza część sezonu na pewno nie będzie jakaś rewelacyjna, może poprawią się w późniejszych wyścigach. Dwoma najsłabszymi zespołami podobnie jak w ubiegłym sezonie pewnie będą Super Aguri, które przeżywa poważne problemy finansowe i w testach przedsezonowych przejeździli najmniej kilometrów spośród wszystkich zespołów (ok. 4500km na dzień 14 luty 2008, dla porównania BMW w tym samym czasie miało ok. 14000km, Ferrari 13500km). Drugim najsłabszym zespołem pewnie będzie Force India (zeszłoroczny Spyker dla przypomnienia), ale tutaj rokowanie są chyba trochę lepsze w porównaniu z SA, do , w ostatnich testach wypadli całkiem nieźle, a i wcześniej zdarzały się niezłe czasy
Jeżeli, ktoś przeczytał cały ten post, to serdecznie pozdrawiam i zapraszam do dyskusji o zbliżającym się sezonie.
PS. Można by zmienić ankietę np. Kto zostanie mistrzem świata w 2008 roku