[Opinia] Fable: Zapomniane Opowieści
: 5 paź 2007, 15:00
Kilkanaście dni temu kupiłem wyżej wymienioną grę w taniej serii. Pomimo, że rzadko bywam ostatnio na komputerze (około 30 min. dziennie, więc solidne granie w dni robocze... trudno nazwać graniem) udało mi się ukończyć grę (tu ujawniona już jedna wada). Z tego powodu oraz innych (lubię opisywać gry oraz dzielić się nabytymi informacjami - a jak :-]) postanowiłem krótko opisać grę - co w niej mi się podoba, a co nie...
Oczywiście ze wszystkimi moimi opiniami nie trzeba się zgadzać, ba - nawet lepiej, żebyście się czasem nie zgadzali, bo może zrodzi się jakaś twórcza dyskusja na temat gry.
Dobra koniec tego wstępu - teraz "kilka" słów o grze.
O co tutaj chodzi?
Fabuła w grze Fable: Zapomniane Opowieści jest wyjątkowa. Jej ponadprzeciętność nie tkwi może w tym, że główny wątek ma pasjonującą historię (głównie zemsta i odnalezienie siostry), ale w tym, że jej rozwój, a także zadania są pod kątem rozwoju bohatera - nie chodzi mi tu o przyrost umiejętności tylko o starzenie się. To naprawdę wspaniałe - na początku gramy małym chłopcem, później młodzieniec, następnie dojrzałym mężczyzną, a na koniec starszym, dojrzałym panem z wieloma bliznami na twarzy. Ta ewolucja jest naprawdę fajna i gra dostaje za to wielkiego plusa. Oczywiście nie będę zdradzał fabuły gry, ale według mnie jest po prostu dobra - nie jest spektakularna i nie jest czymś innowacyjnym, ale ogólnie trzyma poziom.
Dobro czy zło?
W grze możemy podążać jedną z dwóch ścieżek - dobra albo zła. Sami podejmujemy decyzje, którą drogą chcemy podążać. Już w pierwszych misjach, w których kierujemy kilkuletnim chłopcem możemy wybrać dwa rozwiązania misji - dobre albo złe, np: albo chronimy skrzynie albo je rozwalamy. Wszystkie decyzje mają wpływ na dalszą grę. Osobiście skończyłem tylko ścieżkę dobra, ale z tego co czytałem, to grając po stronie zła kilka misji jest innych, a także zakończenie jest odmienne niż wersji dobrej. Zmieniający się charakter bohatera warto zauważyć po nowych sposobach interakcji - jeśli stajemy się źli, możemy groźnie się śmiać i straszyć napotkane osoby. Fable to gra, którą warto przejść dwa razy (ja mam właśnie w najbliższym czasie przejść grę po stronie zła) i właśnie za te urozmaicenie gra dostaje plusa.
Rozwój postaci
W grze jest bardzo dużo wszelkich statystyk - nasze rekordy i osiągnięcia są dokładnie zapisywane w dzienniku, np: najdalsza odległość, na którą został kopnięty kurczak.
Podczas gry zdobywamy punkty doświadczenia, które w gildii zamieniamy na umiejętności, np: siła, wytrzymałość i tym podobne skille - ogólnie jest tego bardzo dużo i bardzo mnie cieszy. Są także współczynniki atrakcyjności - wpływa na to, np: strój i fryzura (tak, tak - w Fable są fryzjerzy - jeśli mamy odpowiednią kartę zmieniamy zarost i fryzurę). Jeśli jesteśmy atrakcyjni możemy flirtować i zdobyć żonę. Wato dodać, że w grze jest możliwość kupna nieruchomości. Fajne są różnego rodzaju gesty, np: śmiech, purtanie (pierdzenie :-]), bekanie oraz taniec - interakcji jest bardzo dużo. Prawie jak prawdziwe życie...
Ciekawostki
W grze jest wiele ciekawostek, które po ukończeniu głównego wątku gry zachęcają do dalszej rozgrywki. Są to np: srebrne klucze (jeśli mamy odpowiednią ich ilość możemy otworzyć srebrną skrzynie), gry w tawernach (czytaj: hazard), łowienie ryb (bardzo fajna minigierka) albo wykopywanie skarbów (jeśli mamy łopatę). Jak widać Fable to gra, która zapewnia zróżnicowaną i ciekawą rozgrywkę. Prawie jak Oblivion...
Audio, Video i inne kwestie techniczne
Grafika jest bardzo ładna - tekstury są dokładne (wrogowie i elementy otoczenia, trochę gorzej pomieszczenia), oświetlenie bardzo widowiskowe, a także świat jest bogaty w detale (trawka tam i tu). Jeszcze bardziej cieszy to, że gra bardzo dobrze działa (czytaj: wzorowa optymalizacja) - na moim komputerze gra płynnie chodzi na maksymalnych detalach (oprócz cieni - mam je całkowicie wyłączone) i w rozdzielczości 1280 x 1024, bez AA. Rzadko się zdarza, aby gra z tak piękną grafika, tak znakomicie działała.
Jeśli chodzi o dźwięk - ogólnie nie mogę się przyczepić. Głosy są dobrze podłożone, a zwiedzając świat zauważamy detale, np: śpiewające ptaki. Również podkład muzyczny towarzyszący grze jest bardzo ładny. Jeśli chodzi o lokalizację - jest bez większych baboli.
Misje
Trochę narzekania - misje z reguły są fajne, ale nie ma w nich czegoś wyjątkowego, nowego. Są intensywne, bo jest dużo walki, ale poza kilkoma bossami brak większego urozmaicenia. Widać często schematyzm w kolejnych misjach, ale niektóre są w miarę przemyślane, np: chociażby początkowy tutorial. Ogólnie jest dobrze... tylko dobrze - spodziewałem się pod tym względem czegoś większego.
Kilka narzekań
Krótko - to co mi się nie podoba:
- oczywiście największą IMO wadą gry jest brak możliwości zapisania stanu misji. Jest możliwość zapisania jedynie statusu bohatera, więc osiągnięcia w danej misji są nie zapisywane. Oczywiście są autosave'y, ale są bardzo rzadkie - w grach RPG jest duży minus.
- bardzo krótki czas gry: głównie chodzi mi o główny wątek. Tak jak wspomniałem - jest dużo dodatkowych misji i ciekawostek, ale wątek da się przejść w kilka dni, co w grze RPG jest kolejnym minusem.
To tyle - co mogę powiedzieć na koniec? Polecam - jak znam życie, to niedługo Fable wyjdzie jeszcze w tańszej serii, więc warto czekać, jeśli dzisiejsza cena jest jeszcze za wysoka.
Na koniec mój mały pojedynek - Oblivion czy Fable
Oczywiście... OBLIVION z dodatkami - najlepsza gra RPG i jedna z najlepszych dostępnych na PC. Fable jest dobre, ale trochę brakuje do wspaniałego Obliviona. Nie mówiąc już o serii Gothic, która chowa się po kątach, zawstydzona wspaniałością dwóch wymienionych gier.
Informacje o grze:
Wymagania sprzętowe
Oceny graczy
Pliki związane z grą [tapety, trailery i patch]
Galerie:
1 2 3